Levenskunst

Groeien naar wie je wilt zijn

Coaching, begeleiding & therapie

Herken je dit?
Ik zou willen dat ik dát nog in mijzelf kon veranderen. Ik zou willen dat ik het niet allemaal alleen zou hoeven doen. Het niet alleen zou hoeven uitzoeken. Ik vind eigenlijk dat ik het al zou moeten weten, dat ik al klaar zou moeten zijn. Niemand is klaar. Gelukkig maar. Er kan van alles veranderen. En het hoeft niet alleen.

Van werken met trauma tot leertherapie aan therapeuten.
Wij bieden de plek, de ervaring en de kennis om jezelf te helpen.

Je bent welkom op Oostum.

Coaching, begeleiding & therapie

Herken je dit?
Ik zou willen dat ik dát nog in mijzelf kon veranderen. Ik zou willen dat ik het niet allemaal alleen zou hoeven doen. Het niet alleen zou hoeven uitzoeken. Ik vind eigenlijk dat ik het al zou moeten weten, dat ik al klaar zou moeten zijn. Niemand is klaar. Gelukkig maar. Er kan van alles veranderen. En het hoeft niet alleen.

Van werken met trauma tot leertherapie aan therapeuten.
Wij bieden de plek, de ervaring en de kennis om jezelf te helpen.

Je bent welkom op Oostum.

“In onze praktijk zit een welput waar je in kunt staren. Dat is een stuk fijner dan een niet-put”

Werkwijze

Wij gaan met jou in gesprek, zonder je in een kader te plaatsen. Daarbij zijn we werkelijk, zonder oordeel, geïnteresseerd. Welke vraag houd je bezig? Hoe ervaar je dat? Wat zou je willen dat er gebeurt?

Ons uitgangspunt is dat je goed bent zoals je bent, hoe veel last je ook hebt van hetgeen waarvoor je bij ons komt. Alles wat je denkt, doet en voelt heeft op een zeker moment in je leven een functie gehad en is dus de moeite waard. Dat sommige dingen nu belemmerend werken betekent niet persé dat je ‘er vanaf’ moet. Hoe graag je dat misschien ook zou willen. Liever gaan we met je op zoek naar wat je ‘er naast’ kunt zetten.
Opgeleid als therapeut maken we gebruik van een aantal kaders. Onder andere EFT, Voice Dialogue en Geweldloze Communicatie. Maar we hebben inmiddels geleerd dat een vaste werkwijze of methodiek uit een boekje meestal niet volstaat. We sluiten daarom vooral aan op wat nu, in dit moment, voor jou nodig is en zetten in wie we zijn als mens. Dat betekent dat we als onszelf aanwezig zijn en ook reageren vanuit daar, bijna niets gek vinden, luisteren, voelen, proberen te begrijpen. En dat we tijd nemen waar tijd nodig is, zonder het doel uit het oog te verliezen.

We beginnen en eindigen in de dagelijkse praktijk. Waar kom je mee binnen en waarmee zou je weg willen gaan. Daar tussenin ligt ons onderzoeks- en werkterrein; jouw innerlijke wereld, machine, landschap, hoe je het maar noemen wilt.
Wil je meer weten over methoden en denkkaders van waaruit we werken? Klik dan door op het lijstje hieronder voor achtergrondinformatie.

Tarieven

Losse gesprekken

Tarieven voor losse gesprekken zijn per uur
Particulier€ 85,00
Zakelijk€ 95,00

Tweedaagse

10 uur begeleiding verdeeld over 2 dagen achter elkaar
Particulier€ 800,00
Zakelijk€ 900,00

Driedaagse

15 uur begeleiding verdeeld over 3 dagen, waarvan minimaal twee achter elkaar
Particulier€ 1190,00
Zakelijk€ 1330,00

Vergoeding

Therapieën OpOostum komen bij sommige zorgverzekeraars in aanmerking voor een vergoeding. Hier vind je welke dat zijn en wat ze vergoeden in 2024

Goed om te weten

Methoden en denkkaders

Voice Dialogue is een krachtige manier van kijken en denken die werkt met het concept dat ieder mens een heel palet aan verschillende ‘ikken’ in zich draagt. Die ‘ikken’, we noemen ze ook wel delen, zelven of subpersonen, hebben stuk voor stuk hun eigen emoties, zorgen, belangen, lichaamsbeleving, kwaliteiten en denkkaders. Ze proberen allemaal op hun eigen manier voor je te zorgen. En ze zijn het niet altijd met elkaar eens.


Misschien herken je dit:

Aan de ene kant wil je die vriend vertellen dat je last hebt van zijn gedrag. Aan de andere kant wil je hem niet kwetsen. Aan de ene kant wil je letten op je gezondheid, dus geen glaasje wijn vanavond, aan de andere kant heb je na zo’n pittige werkdag de ontspanning van een drankje wel verdiend, vind je. Aan de ene kant heb je zin om die nieuwe klus aan te pakken, aan de andere kant ben je eigenlijk zo moe.
Voice Dialogue kijkt hiernaar als ‘spanning tussen ‘ikken’. De ik die die vriend wil confronteren met zijn gedrag is misschien een ‘zelfzorgend deel’ dat jou wil beschermen door grenzen aan te geven. Terwijl de stem die hem niet wil kwetsen afkomstig is van een ‘ik’ die vooral bezig is met het welzijn van de ander en je op die manier wil beschermen tegen verlies of afwijzing.
Met Voice Dialogue – oftewel de dialoog met je innerlijke stemmen- ga je letterlijk in gesprek met de verschillende ‘ikken’. Je leert hen, hun oorsprong, manier van werken en belangen kennen en herkennen. Dat zorgt voor ruimte, ontschuldiging en bewegingsvrijheid, omdat er ineens meer ‘jij’ blijkt te zijn dan alleen die ‘ikken’ die je leven besturen.
Het gedachtengoed is in de jaren 80 in Amerika ontwikkeld door Hal en Sidra Stone, beiden psychotherapeut.
Meer weten? Hier een aantal boeken-tips:

  • Thuiskomen in Jezelf, Hal Stone, Sidra Stone ISBN 9789020219852, 288 pagina’s
  • Ik (k)en mijn ikken Karin Brugman, Judith Budde ISBN 9789462723153, 192 pagina’s
  • Oog in oog met Kwetsbaarheid, Marijke Leys ISNB 9789024421251, 224 pagina’s

Niet erover praten, maar ermee doen en ervaren. Nieuwe dingen over jezelf en de wereld ontdekken en leren zoals kinderen dat doen; Door te experimenteren en uit te proberen in een ‘alsof-situatie’. Oftewel door te spelen. Dat is in een notendop wat creatieve therapie beoogt.

Of je kiest voor muziek, drama (theater)of beeldend (bijv. schilderen, beeldhouwen), , hangt af van wat aansluit, comfortabel voelt en uitnodigt. En soms van wat je wilt leren. Voor het leren innemen van ruimte leren innemen leent drama zich bijvoorbeeld beter dan beeldend.
En het hangt af van wat de therapeut kan bieden natuurlijk. OpOostum hebben we alle drie in huis en zijn we beiden afgestudeerd in dit vak.

We gebruiken onze kennis als belangrijke bouwsteen in wat we doen. En zetten muziek, drama en beeldende middelen in waar dat past, aansluit en gewenst wordt.

Psychologen Sue Johnson en Les Greenberg ontwikkelden deze methodiek in de jaren 80 van de vorige eeuw. Op basis van hun observaties bij het bekijken van eindeloos veel opnamen van relatietherapie-sessies, vormden ze een theorie waarbij relaties beschouwd worden door de bril van de hechtingstheorie van de Britse psychiater John Bowlby (1907-1990). Het uitgangspunt is dat mensen in intieme relaties een ‘veilig thuis’ zoeken bij elkaar. Een gevoel van geborgenheid en diepe verbinding dat gelijkenis vertoont met de noodzakelijke connectie tussen een kind en diens opvoeders. Noodzakelijk is hier een belangrijk woord. Een jong kind heeft het, om te overleven, nodig dat de opvoeders (emotioneel)bereikbaar, betrokken en ontvankelijk zijn voor wat het nodig heeft. Wanneer de connectie tussen opvoeder en kind verbroken wordt, ontstaat bij het kind, wat ze in EFT ‘oerpaniek’ noemen. Een reactie op een -wanneer je nog zo afhankelijk bent- werkelijk levensbedreigende situatie. Diezelfde ‘oerpaniek’ zag Sue Johnson bij volwassen mensen, wanneer ze (het gevoel krijgen dat) de connectie met hun partner verbroken is. Hoewel zo’n situatie voor volwassenen in werkelijkheid misschien niet levensbedreigend meer is, reageert het lichaam nog steeds alsof dat wél zo is. In doodsnood blijken wij mensen ook gewoon diertjes. We hebben, om onszelf in veiligheid te brengen net als dieren, drie opties: vechten, vluchten, bevriezen. In de volwassen mensenwereld ziet vechten er bijvoorbeeld uit als verwijten maken, klagen, proberen iemands gedrag te veranderen, schreeuwen. Vluchten krijgt vorm in negeren, letterlijk weglopen, een ander gespreksonderwerp aansnijden, kalm rationaliseren en bij bevriezen gebeurt er helemaal niets meer, zegt een volwassene hooguit ‘ja en amen’. Al deze reacties genereert het lichaam automatisch om de connectie herstellen (vechten – ‘zie me nou, luister nou’) of het niet erger te maken (vluchten, bevriezen -ik kan het toch alleen maar erger maken, fout doen, dus beter wegwezen, stil zitten’). Én er gebeurt precies niét wat je eigenlijk wél wilt. Namelijk het herstellen van de connectie. De ander (geliefde, partner, opvoeder) ervaart namelijk alleen de reactie die je lichaam geeft op de ‘oerpaniek’ oftewel de pijn van het verlies van connectie. Niet jouw wens om die connectie te herstellen. Voorbeeld: “Hij zeurt alleen maar dat ik mijn schoenen niet opruim” en “Zij negeert me gewoon”. Zij weet niet dat zijn klagen een vechtreactie is op het feit dat hij haar mist nu ze het zo druk heeft. De slingerende schoenen zijn een zoveelste signaal dat hij niet meer interessant is voor haar. Hij weet niet dat haar ‘negeren’ een vluchtreactie is, omdat hij duidelijk niet meer blij is met haar. EFT richt zich dus op de emoties die vrijkomen rondom de ‘levensbedreigende’ situatie van het (vermeende) verlies van verbinding. Er wordt gekeken naar het patroon dat ontstaat doordat de partners reageren op elkaars overlevingsreactie (zij klaagt, hij vlucht = minder connectie, waarop zij harder gaat klagen en hij nog harder vlucht). Je leert als partners je overlevingsreacties herkennen én, veel belangrijker, voelen en communiceren over wat de aanleiding was – ik wil je niet kwijt-. Je leert dus anders kijken naar je eigen gedrag en dat van je partner, intunen op je eigen onderliggende gevoel en daarover praten. Zo leer je de connectie te herstellen waar het allemaal om te doen was. Wat wij, net als bij Voice Dialogue, fijn vinden aan deze manier van kijken en werken, is dat het ontschuldigt. Niemand doet iets fout, je lichaam probeert alleen, soms nogal onhandig, de veilige connectie te herstellen. Nog even een voetnoot. Les Greenberg, is na de start samen met Sue Johnson een nieuwe richting ingeslagen. Hij is verder gegaan met Emotional Focused Therapy/ Proces Experiental Therapy. Daar ontstaat vaak verwarring. Het enige verschil in de naam is dat Sue Johnson praat over EmotionaLLY Focused en Les Greenberg het heeft over Emotianal Focused. Johnson richt zich specifiek op wat er tussen mensen gebeurt met als basismotivatie de veilige hechting. Greenberg heeft een eerste focus op wat er ín mensen gebeurt en vindt dat naast hechting macht en aantrekkingskracht net zo belangrijk zijn als basismotivatie in een relatie.
Oplossingsgericht werken is in de jaren 80 ontwikkeld door Steve de Shazer en zijn echtgenote Insoo Kim Berg. Het is bij uitstek een positieve manier van werken die zich richt op de ‘volle helft van het halflege glas’. De methode richt zich heel nadrukkelijk niet op problemen, maar juist op kansen en mogelijkheden. Uiteraard wordt wel eerst gekeken naar het verandermotief > waar heeft iemand last van en wat is daar zo vervelend aan. Maar er wordt heel snel geswitcht naar de vraag “hoe zou je het willen”. Vervolgens wordt gekeken welke ingrediënten daarvoor al aanwezig zijn, en in welke situaties in het verleden de gewenste toestand er al was. Kortom, wat werkt, goed gaat, fijn is wordt bekrachtigd, versterkt en uitvergroot en groeit daardoor. Om verandering te bewerkstelligen wordt gewerkt met kleine, haalbare stappen, waarbij successen cruciaal zijn en steeds weer gevierd mogen worden. De methodiek heeft zeven stappen en een manier van vragen stellen die de ander in beweging brengt om het beste in zichzelf naar boven te halen. Alles wat je nodig hebt, heb je al in huis, het is bij sommige dingen alleen de kunst om uit te vinden waar je ze ook weer gelaten had.
Geweldloze Communicatie is ontwikkeld door de Amerikaanse klinisch psycholoog Marsall B. Rosenberg. Hij stelt dat mensen elkaar vaak kwetsen met de taal de ze gebruiken. Soms bedoeld, meestal onbedoeld. Het model dat hij introduceert is erop gericht om gesprekspartners te helpen verbinding met elkaar te maken en het kwetsen te reduceren. Net als bij Voice Dialogue en EFT ligt de focus daarbij op wat er onder de oppervlakte gebeurt. Geweldloze communicatie leert je luisteren naar de behoeften en gevoelens achter of onder wat gezegd wordt, zowel bij jezelf als bij de ander. Vervolgens geeft het handvatten voor het op een ándere, empathische manier uitdrukking geven aan wat je nodig hebt en/of reageren op wat de ander nodig heeft. Kort gezegd krijg je met deze methode taal aangereikt om te praten over wat er écht toe doet voor je. Hoe je je voelt, wat je nodig hebt. Wanneer je daar woorden voor hebt begrijp je jezelf vaak beter en is het veel gemakkelijker om de verantwoordelijkheid te nemen voor wat er in je gebeurt. Daarmee kun je de ander helpen jou te begrijpen en begrijp je vaak automatisch de ander ook beter.
Grondleggers Miller en Rollnick omschrijven Motiverende Gespreksvoering als “een op samenwerking gerichte gespreksstijl die iemands eigen motivatie en bereidheid tot verandering versterkt (2014, Miller/Rollnick)’. De grondhouding van degene die MG toepast is er één van gelijkwaardigheid, acceptatie en compassie. Samen gaan hulpverlener/ begeleider en cliënt op zoek naar beweegredenen, achtergronden en opbrengst van het huidige gedrag én naar ambivalenties; waar zit het in de weg, wat zou ánder gedrag opleveren? In dat oordeelloos zichtbaar maken van de tegenstellingen die iemand in zichzelf ervaart op een bepaald onderwerp heeft Motiverende Gespreksvoering een grote overlap met Voice Dialogue. Naast de genoemde grondhouding bestaat de kern van de methodiek uit het toepassen van een vijftal vaardigheden met het acroniem ORBSI. Open vragen stellen Reflectief luisteren Bevestigen Samenvatten Informatie en advies met toestemming
Begint de verandering